
Ipkovich György polgármester a 86-os úttal kapcsolatos jó hírrel kezdte a fórumot, majd kimentette azokat a képviselőket, akik késtek. A téma ezúttal a város közlekedési helyzete volt, de más kérdéseket is vártak. Nemigen kaptak.
Körforgalom a gördülékeny közlekedésért
Lakézi Gábor, a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Osztály vezetője a város közlekedési problémáiról és a várható fejlesztésekről tartott tájékoztatót. Megtudtuk, hogy nem új utak építésen gondolkodnak, hanem hogy a meglévő hálózaton „gördülékenyebb” legyen a forgalom. Több körforgalmi csomópont építése várható. Például a Rákóczi-Thököly utcák kereszteződésében, a Március 15. téren, a Mátyás király utcait pedig nagyobb áteresztőképességűvé építik át. De a körgyűrűn is lesz egy a 87-es kivezetésénél.

A Csaba utcai vasúti kereszteződésnél az autósoknak felül-, a gyalogosoknak és kerékpárosoknak aluljáró épül. Az oladi plató négyszáz lakótelkét kapcsolja be a város vérkeringésébe egy új út (járda és csapadékvíz-elvezetéssel együtt), ehhez kapcsolódóan a Síp utcát is rendbe teszik, valamint a Jégpince és a Parkerdei út is átépül, lesz járda és kerékpárút és körforgalom a Gagarin és Jégpince utcák kereszteződésében.
A 2007-ben kezdődött útfelújítási program megvalósítása még folyik, a 2008-as a tervezés és a közbeszerzéséi eljárás lassúsága miatt csúszik jövőre, és azért is, hogy összehangolják a tervezett közműfelújításokkal. Utak karbantartására és a felújításokra több száz millió forintot költenek.
A város ötvenhét hídja közül sürgető Hunyadi utcai, Pásztor utcai felújítása, de ez nem szerepel a közeli tervekben. A polgármester a hidakkal kapcsolatban megjegyezte: hidak felújításával várnak, mert a lukácsházi víztározó megépülése után más elvárásoknak kell megfelelni.
A nyugdíjasok és a buszok
A hozzászólások sorát Szabó Éva Pázmány körúti lakos nyitotta: nincs megelégedve a Hunyadi út és Pázmány körút sarkán a lámpánál, mert két irányból fordulnak rá az autók a zebrára, a lámpákon kellene igazítani. A parkerdei autóbusz-közlekedéssel kapcsolatban pedig megjegyezte: kialakítottak egy szép pihenőövezetet, amelyet tömegközlekedéssel nem lehet látogatni, ha nem lesz buszjárat, mert veszteséges annak fenntartása. A parkerdőbe sok nyugdíjas megy ki busszal, aki ingyen utaznak, de ők korábban sokat tettek ezért a városért. „Ezen kellene elgondolkodni.” – ajánlotta a városvezetésnek.

Pap László, a Vasi Volán vezérigazgatója azt válaszolta, azért javasolták a parkerdei járat csökkentését, mert „kihasználtsága olyan, amilyen”. A döntés viszont a képviselőtestületé, a közlekedési cég azokat a járatokat működteti, amelyeket megrendeli tőle az önkormányzat.
Amennyiben a város vezetése úgy dönt, hogy marad a járat, boldog lesz.
Németh Kálmán alpolgármester (SZDSZ) megjegyezte: az ominózus kereszteződésben a telezöldes rendszer megfelel a jogszabályoknak, a gyalogos zöld „előbb indul,” az más kérdés, hogy a gépkocsivezetők nem tartják be az előírásokat.
Telezöld után örökzöld
Egy Szabadka utca lakos azért emelt szót, mert a Zanati úton a Puskás Tivadar útnál levő zebránál minden harmadik lámpaváltásnál 10-12 percet kell várniuk a gyalogosoknak, valamint továbbította a Torocka utcaiak üzenetét: ha a 207-re ígért burkolat-felújítás nagyon gyorsan nem történik meg, állampolgári engedetlenségből nem fogják a gépjármű súlyadóját befizetni. A Falco-téma is előkerült, kifogásolták a Pick-telep átsorolását településközponti vegyes kategóriába, amely öt decibellel nagyobb zajterhelést engedélyez a gyárnak. Valaki megkérdezte: hol van itt településközpont?
Másvalaki szerint a város nem munkahelyteremtő beruházásokra, hanem olyasmire költi a pénzt, amelynek fenntartása tovább növeli a város költségeit, például a színház.
A polgármester egyetértett azzal, hogy a város legnagyobb gondját most a válság okozza, de ennek kezelésén ez ellenzékkel együtt dolgoznak. Az uniós forrásokból, magántőkéből finanszírozott beruházások felgyorsításával törekszenek az építőiparnak, mint húzóágazatnak munkát adni, amely reményt ad új munkahelyek létesülésre. Kedvező jel, hogy az ipari parkba máris bejelentkezett egy betongyártó cég,.
Soós József képviselő (független) lebeszélné a Toroczkó utca lakóit a polgári engedetlenségről, mivel 2009 első negyedévében megkezdik a kivitelezést, amely a közbeszerzési eljárás miatt csúszott.
Katona Ferenc a Közútkezelő Kht. igazgatója pedig azt mondta el, hogy folyamatban van a Zanati út forgalmának felülvizsgálata. Az útburkolatba érzékelő berendezést építenek be, amely a lámpákat a forgalomnak megfelelően működteti.
A Falcóval kapcsolatban Soós József azt jegyezte meg, hogy bármilyen besorolású a településrész, a gyár akkor is ugyanolyan zajos. A polgármester ezt azzal egészítette ki, hogy nem kellene a mai nehéz időkben egy termelő üzemet szankciókkal még nehezebb helyzetbe hozni.

Itt a város, hol a város?
Egy Kisfaludy utcai lakos felvetette, hogy a nemrégiben átadott hídon, amely 7,5 tonna súlykorlátozás van, 20 tonnás autók is mennek, a Wesselényi utcai kereszteződésnél pedig senki nem veszi figyelembe a stoptáblát, a Borostyánkő áruház mögötti őrbódénál pedig lehetetlen gyalogosan közlekedni. A polgármester arra kérte az illetékeseket, hogy nézzenek utána a problémának.
Egy Sugár utcai lakos arra kérte a képviselőket, hogy mindenki járja végig biciklivel a saját körzetét, győződjön meg róla, milyen rossz állapotban vannak a bicikliutak. Azt is elmesélte, hogy amikor szólt a közterület-felügyelőknek, hogy intézkedjenek a járdán parkoló gépkocsik miatt, megkérdezték tőle, hogy ki maga? Mi van a közterület-felügyelők munkaköri leírásában? – tette fel a kérdést. Nem jelzik a szabálytalanságokat, a bicikliútra lógó ágakat, amelyek apró problémák, de ha ezeket kijavítanák, mindjárt jobb lenne az emberek közérzete – mondta. Az elkerülőn a Metro áruház környékén lévő táblarengetegre is felhívta a figyelmet, többek között arra, hogy az itt közlekedő százméterenként lép ki meg be a város területére – legalább is a táblák szerint.
Katona Ferenc megköszönte az észrevételt, itt is felülvizsgálják a táblarendszert az új lakótelepek miatt különösképp, de nem ígérte, hogy nagy változás lesz, az elkerülő út átvezető szakasza speciális terület, számos szempontot kell figyelembe venni a táblák kihelyezésénél és a sebesség meghatározásánál.
Egy Savaria úti lakó azt kérte, hogy oldják meg a csapadékvíz elvezetést a Kisfaludy utcai belső parkolóban, és szüntessék meg, hogy össze-vissza állnak a gépkocsik, mert a múltkor egy elhunytat a halottszállítóknak a gépkocsik fölé emelve kellett kivinni.
A polgármester kérte a városházi szakembereket, hogy intézkedjenek, részben mert fizetőparkolóról van szó, és azért is, mert a belváros rekonstrukciója ebbe az irányba folytatódik.
A közmeghallgatás fél hétig tartott. A képviselők többsége eddigre jórészt angolosan távozott, alig tartottak ki néhányan. Aki igen, azért, mert hátha olyan probléma is felmerül, amely lakókörzetét érinti.