Szombathelyen is elindult a digitális kábeltelevíziózás: mi ez és mennyiért?

2009.03.10. 12:14

Néhány hete már Szombathelyen és a környező településeken is elindult a UPC digitális adása. Kíváncsiak voltunk, mi is ez az egész, ezért elmentünk a cég tájékoztatójára. Főként az árak és a lakossági szolgáltatások érdekeltek bennünket. Ha már ott voltunk, kérdeztünk az internetről mint konkurenciáról is.

Már nálunk is

Február közepén immár a Vas megyei megyeszékhelyen is elindult a digitális kábel-televíziózás. A szolgáltatás mögött a UPC áll. A cég képviseletében hétfőn Jónás Csaba a UPC értékesítési igazgató és Hagymásy András kommunikációs igazgató egy sajtótájékoztató keretében mutatta be az új szolgáltatást.

Az alábbiakban összefoglaljuk az elhangzottakat, különös tekintettel a gyakorlati tudnivalókra.

Jónás Csaba és Hagymásy András UPC


Miért kell a digitális tévé?

A digitális televíziót több tényező együttes megléte indukálta. Ilyen egyrészt, hogy a hagyományos analóg technológia kapacitása, azaz a sávszélesség véges, miközben például gombamód szaporodnak a tematikus csatornák.

Közben az utóbbi években a magyar piacon is nagy tömegben jelentek meg a nagy felbontású adásokra is alkalmas televíziók.

Jónás Csaba szerint a jelenlegi gazdasági válság azt is eredményezi, hogy az emberek kevesebbet járnak el otthonról, helyette televíziót néznek. A digitális adás pedig minimum 77 csatornát kínál.

A doboz lényeg

A digitális televíziózás lelke egy doboz (úgynevezett médiabox), amely a digitális adásokat alkalmassá teszi a hagyományos televíziókkal való vételre.

A doboz – amely leginkább egy dvd-lejátszóra hasonlít - a UPC tulajdona, ezt csak „kölcsönadják” a lakosságnak.

A dobozt minden televízióhoz külön meg kell rendelni, ugyanakkor az is fontos, hogy a digitális csatornák mellett megkapjuk a korábbi analóg jeleket is. Így ha a családban több televízió van, megoldást jelenthet, hogy csak egyet „digitalizálunk”, a többin meg nézzük a korábbi adásokat.

A doboz egyben meghatározza, hogy milyen szolgáltatást tudunk igénybe venni. Jelenleg három típus van: komolyabb doboz kell a nagy felbontáshoz vagy az adás megállításához és felvételéhez.

Jónás Csaba és Hagymásy András UPC


Mit tud a doboz?

A doboz sok mindent tud, amelyet a hagyományos televíziózás nem biztosít. Például 20-30 csatornával több van, emellett kapunk több mint 30 digitális rádióadást is. Már az alapcsomaghoz is jár egy mindentudó, interaktív műsorújság, melynek a működését a helyszínen be is mutatták a cégvezetők.

A beépített gyermekzár jól jöhet, ha valaki mondjuk berendeli a melegcsatornát, és legalább ennyire hasznos a nyelvválasztás: több olyan csatorna is van (Euronews, Travel Channel stb.) mely több nyelven sugároz.

Vigyázat! Nem minden csomag tartalmazza a digitális televíziózás egyik legfontosabb előnyét, a műsor megállításának, visszapörgetésének és felvételének a lehetőségét.

Megállíthat, visszateker, felvesz: mit mennyiért?

Kis idő kellett, amíg kiismertük magunkat az alapcsomagok és kiemelt ajánlatok útvesztőiben. De azért a végére csak sikerült.

Az alábbi árak arra érvényesek, ha valaki csak a cég kábeltévé szolgáltatását veszi igénybe, internet és telefon mellett további kedvezményeket kap.

Jelenleg három alapcsomag van. Közülük a Digital Silver az, amelyben jön ugyan a 77 adó, viszont nem tudjuk megállítani és felvenni az adásokat. Ez jelenleg alapáron havonta 6200 forintba kerül. Ha valaki rászánta magát a digitális technikára, valószínűleg jobban jár a Digital Gold-dal, amely csak egy ezressel több (7200), és ez már mindent tud, kivétel a négy nagyfelbontású csatorna. Ha ezeket is nézni akarjuk, az 7700 forintba fog kerülni. (Digital HD Gold csomag.)

Mindez kiegészíthető három prémium csomaggal, amely a jól ismert mozi és felnőtt csatornák kombinációjából lehet összerakni. Ezek ára 8200 forint és 12 ezer 700 között vannak.

Az internet mint konkurencia?

Az ALON azt kérdezte az UPC két igazgatójától, hogy közép és hosszútávon nem tartanak-e az internetes televíziózás konkurenciájától, tekintettel a már elindult adásokra és arra, hogy néhány televízió már most letölthetővé teszi bizonyos műsorait.

Jónás Csaba és Hagymásy András válaszából azt tudtuk meg, hogy a UPC csak örül annak, hogy van konkurencia, mert az jó a cégnek és a fogyasztóknak is. Ugyanakkor úgy gondolják, hogy a most bevezetett digitális televíziózás olyan, amellyel még jó darabig vezető pozíciót tudnak betölteni. Az internetes televíziózás jelenleg még nem terjedt el annyira, hogy valós alternatíva legyen, egyrészt azért, mert jelenleg csak nagyon kevés csatorna érhető el az interneten, másrészt technikailag és minőségileg is nagy a különbség a két adástípus között.

Az is igaz, hogy technika rohamos fejlődése miatt hosszútávra nagyon nehéz tervezni, de a UPC van akkora cég, hogy folyamatosan tud alkalmazkodni a feltételekhez, nyitott az újra, ennek példája, hogy a cég által biztosított Internet-kapcsolat már most alkalmasabb az internetes televíziózásra, mint a T-Com, amely az utóbbi időben ilyen típusú adásokat indított.
.