Hogyan áll a Szombathely-Kőszeg-Felsőpulya gyorsforgalmi út?

2009.03.30. 21:46

A napokban lakossági fórumra invitáltak bennünket a Vas megyei Ólmodra, ahol is a téma az „M87-es gyorsforgalmi út Szombathely – Kőszeg – országhatár előkészítése” volt. A rendezvényen sajnos nem tudtunk rész venni, viszont kíváncsiak lettünk, hogy hogyan is áll ez a közlekedési irány. Ha már vita folyik róla.

Több szombathelyi és Vas megyei döntéshozóval illetve üzletemberrel is találkoztam az elmúlt időszakban, akik magánbeszélgetésekben annak az álláspontnak adta hangot, hogy Szombathely közlekedési elzártságán nem biztos, hogy az - amúgy is csigalassúsággal épülő – M86-os segítene, hanem jóval inkább az M87-es, amelynek a fontosságáról hajlamosak vagyunk eléfeledkezni.

Autópálya

Az M87 Szombathely – és vele együtt az egész megye – direktbe való rákapcsolását jelentene az osztrák autópálya-rendszerbe, ezzel együtt az egész EU-ba, aminek már rövid távon komoly hozadéka lehetne.

Az M87 név ugyanis egy gyorsforgalmi utat takar, amely Szombathelyről Kőszegre, onnan az országhatárhoz menne, ahol is rácsatlakozna az osztrák S31-re, amely jelenleg már Felsőpulyáig (Oberpullendorf) nyúlik le, és amelyen keresztül pillanatokon belül elérhető Kismarton (Eisenstadt), Bécs, de akár Sopron is.

Az osztrákok építenék még tovább az ő részüket, de előtte tisztázni akarják, hogy hogyan is lesz a nyomvonal, különös tekintettel a határ közeli helyekre. Többek között ezért is tartottak a magyar és az osztrák építtetők március 24-én lakossági fórumot, ahol tájékoztatták a lakosságot az elképzelésekről.

A helyi lakosság, mind a magyar (Ólmod), mind az osztrák oldalról (Klastrom, Klostermarienberg) nem különösképpen lelkes az iránt, hogy a korábban csendes, határmenti településektől nem messze egy gyorsforgalmi út fog kanyarogni.

Szombathely-Kőszeg-Felsőpulya


A magyar és az osztrák építtetők – a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt (NIF) és az ASFINAG - által bemutatott új tervek azzal igyekeztek megnyugtatni a lakókat, hogy az út fél kilométeres távolságban fog húzódni a legközelebbi háztól, csak Kőszegnél lesz felhajtó csomópont, figyelnek a zajhatásra, elkerülik a kőszegi láp természetvédelmi területét, sőt egy, a gyorsforgalmi felett átívelő kerékpárutat is építenek a két említett kistelepülés között.

Mi meg arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan is áll maga az M87-es előkészítése. Nos, a helyzet az, hogy az osztrákok láthatóan megint csak előrébb vannak, akár irigyelhetjük is az ólmodiakat, akik már a nyomvonalon vitatkoznak.

Megkeresésünkre Fazakas Orsolya, a NIF kommunikációs vezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy ami az M87-est illeti, egyelőre egy tanulmányterv valósult meg, mely Ólmod és Klostermarienberg között javasol egy műszaki és környezetvédelmi szempontok alapján megvalósítható nyomvonalat. Ezen nyomvonal bemutatása történt meg március 24.-én Ólmodon.

Arra a kérdésünkre, hogy kétszer-kétsávos útról lesz-e szó, azt a választ kaptuk, hogy jelenleg azt a nyomvonalat keresik a határ közelében, melyhez mindkét ország útépítési fejlesztései kapcsolódni tudnak. Ebben a tervezési fázisban még nem lehet beszélni az út majdani kiépítettségi szintjéről.

Úgy tervezik, hogy a beruházás 2014-ben indul el, építése körülbelül két évet vesz majd igénybe. Mivel még nincs nyomvonaltervezet a határ térségében, nem lehet megmondani, hogy mekkora költségekkel járna az építkezés, igaz, jelenleg még az sincs meghatározva, hogy milyen forrásból valósulna meg.
.