Halállal végződő motoros "játékok"

2009.06.26. 13:46

„Ez megint olyan cikk lesz, amiben a motorosokat közellenségnek állítják be?” – kérdezte egyik motoros riportalanyom. Mint mondta, arról nem írnak olyan lelkesen az újságírók, hogy az autósok hány embert gázolnak halálra, ám azt rendszerint sikerül elérniük, hogy tovább mélyítsék az autós–motoros ellentétet. Szombathelyi motoros helyzetkép.

Szenvedélyes fiatalok

Mosonmagyaróváron egy 19 éves fiatal a motorjával elgázolt a zebrán egy háromgyermekes családanyát, aki belehalt sérüléseibe – a közelmúltban ettől volt hangos a helyi és az országos sajtó. A tragédia után ismét magasra csaptak az indulatok, mindenki a meggondolatlanul száguldozó motorosok felelősségét firtatja.

 Halállal végződő motoros „játékok”

Motorosokat kérdezgetve megtudtuk, szerintük általánosítás, hogy aki motorra ül, az őrült, ámokfutó. Vannak olyan fiatalok, akik túlságosan szenvedélyesek, ám egy szűk rétegről van szó. Ők azok, akik nem közlekednek, hanem „játszanak” a motorral. Ennek megfelelően rutintalanul, felelőtlenül vezetnek. Nem egyszer nagy teljesítményű gépekkel rendelkeznek, amiket ráadásul tuningolnak is. És az sem kizárt, hogy ittasan ülnek fel a járművekre. Legyen sokkal több jó ring, mint amennyi ma van. Természetesen olyan áron, ami megfizethető. Így jóval kevesebb lesz a város utcáin száguldozó motoros – mondták.

Aztán a szó – ahogy az cikkünk bevezető soraiban is látható – egykettőre az autósokra terelődik. Nem tudni, mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, elsőként a motorosok orroltak meg a gépkocsivezetőkre vagy fordítva, mindenesetre érzékelhető a közöttük lévő feszültség. Nem lehet néhány mondatnál többet váltani a motorosokról anélkül, hogy szóba ne kerüljenek az autósok.


Mi is a kresz-tápláléklánc?

Nem a motorosokat kell fegyelmezni, hanem az autósokat – hangoztatták az ALON által megkérdezettek. Az autósok úgy gondolják, a kresz-tápláléklánc tetején helyezkednek el, ezért nekik mindent szabad. Gyűlölik a szerintük az észrevétlenségből előbukkanó, esztelenül száguldozó motorosokat. Nem egyszer idéznek elő életveszélyes helyzeteket például azzal, hogy megpróbálják leszorítani az útról a motoron ülőket. Például azért, mert egy dugóban elhúztak mellettük – ilyen véleményeket hallottunk.

De visszatereltük a szót a motorosokra. Egészen pontosan arra, hogyan lehet elkerülni, hogy a gyalogosokra veszélyt jelentsenek? Aki vagánykodik, feltűnősködik a motorral, viselkedése természetéből fakadóan ugyanúgy veszélybe sodor másokat, mint saját magát – summázta véleményét egyik alanyunk. Majd folytatta: a kulcsszó a kölcsönösség. Mindenkinek vigyáznia kell a másikra. A gyalogos külön „állatfaj”. A legvédtelenebb. Neki nem kell sebességet váltania, fékeznie, csak körülnéznie, mielőtt lelép az úttestre. Szombathelyen talán óvatosabbak a gyalogosok, mert az év minden részében sok a kerékpáros, a jó idő beköszöntével a motorosok megjelenése miatt nem kell megszokniuk, hogy az utakon kétkerekűek is közlekednek.


Provokáló kismotorosok

A megyeszékhelyen a nagymotorosok megfelelő közlekedési kultúrával rendelkeznek. Nagy részük betartja a közlekedési szabályokat. Többségében a kismotorosok is betartják az előírásokat, de a fiatalabb korosztályból sajnos néhányan bizony felhajtanak a járdára, egykerekeznek, két személlyel közlekednek, gyorsulási versenyeket rendeznek. Ezen magatartásukkal irritálják a forgalomban résztvevőket azzal, hogy ilyen látványosan szabálysértéseket követnek el – tudtuk meg Rónai Andrástól, a Szombathelyi Rendőrkapitányság Közlekedési Osztályának vezetőjétől.

A motorosokat nehéz szabálysértésen érni. A leggyakrabban akkor sikerül, amikor balesetet okoznak vagy szenvednek. Videofelvételeket is készít róluk a hatóság, ezek alapján ugyancsak lehet eljárást indítani. Ám az esetek többségében az a jellemző, hogy – például egy-egy lakossági bejelentés okán – kimegy valahova a járőr, de a robogósok rögtön elhajtanak a helyszínről, amint meglátják a rendőrautót.

Az előzékenység nem fáj

Az első félévben körülbelül félezer baleset történt a Szombathelyi Rendőrkapitányság illetékességi területén.

Ebből négyet okozott nagymotoros. Mindegyik sérüléssel járt, az egyik halállal, egy másik súlyos sérüléssel végződött. Ketten azért okoztak balesetet, mert nem tudták az úton tartani a motorjukat, a másik kettő a követési távolság be nem tartása miatt.

Kismotorral kilenc balesetet okoztak. Ezek közül hét járt sérüléssel. Egyikük súlyosan, hatan könnyen sérültek meg. A balesetek okai voltak többek között: figyelmetlen vezetés, elsőbbség meg nem adása, szabálytalan előzés.

Olyan balesetek is voltak, melyekben a motoros volt a vétlen fél. A vasi megyeszékhelyen ilyen csak segédmotorosok sérelmére fordult elő, méghozzá hét darab. Ebből hat következménye volt sérülés, egy motoros e nélkül megúszta.

Rónai András szerint autósokra és motorosokra egyaránt igaz, hogy nem figyelnek eléggé egymásra. Ha előzékenyek vagyunk a másikkal, az senkinek sem fáj, hangsúlyozta.
.