Miniszteri elismerés a GYSEV vasútfejlesztésének

2009.10.28. 07:34

Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter személyesen tekintette meg a GYSEV Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonala korszerűsítésének fejlesztési munkálatait Balogunyomban.

A vasútfejlesztés újabb nagy lépés a GYSEV számára ahhoz, hogy hosszú távon is a közép-európai régió meghatározó szereplője legyen a közlekedés és az áruszállítás területén – mondta Dr. Székely Csaba a GYSEV vezérigazgatója a nyitórendezvénnyel egybekötött sajtótájékoztatón.

Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter beszédében hangsúlyozta: a változó világban a változó gazdásági körülményekhez alkalmazkodó átalakulásra, fejlesztésre van szükség a közlekedési, többek között a vasúti szolgáltatások területén is.

A sajtótájékoztatót követően a résztvevők megtekinthették a mintegy 700 méter hosszú alépítmény-javító gépláncnak és felépítmény-építő gyorsfektetőnek a működését. A napjainkban legkorszerűbb vasútépítési technológia egyik csúcsának tartott gépsor működését a munkákat elindító hivatalos nyitóünnepség keretben mutatta be a kivitelezők részvételével a GYSEV a sajtó képviselői számára. A rendezvényen kiderült: a kivitelezők modern technológiát alkalmazva, feszített tempóban dolgoznak a vasútfejlesztési projekten, amely egyébként 2007 óta elsőként nyert el ebben a „műfajban” uniós támogatást. Ez az első olyan vasúti projekt a 2007-2013 közötti időszakra az egész Unión belül, amelyet az EU támogatásra érdemesnek tekintett.

A tempóra jellemző, hogy még ebben az évben összesen 23.690 vágányméter hosszon építik át a pályát a két géplánc-monstrum segítségével Szombathely és Körmend között, teljes felépítménycserével és alépítmény-javítással. Emellett az idei tervek része Ják-Balogunyom és Egyházasrádóc állomások átépítése is.

A vasútépítési munkák átmenetileg számos útátjárót érintenek, a gépláncok hossza miatt egy-egy településen akár egyszerre többet is, ami az építkezés ideje alatt – a teljes vágányzár mellett – forgalomszervezési változásokkal, helyi korlátozásokkal jár. November végén ezért a tervek szerint már fel is oldható a vágányzár a Szombathely-Körmend vonalszakaszon. 2010. április-május hónapokban 60 napra Harka és Szombathely, szeptember-november között pedig Körmend és Szentgotthárd között kerül lezárásra a vasúti pálya.

A munkák nehézségét jól jelzik a számok: a pályafelújítás során 39.200 darab új betonaljat, 2800 tonna sínt használnak fel. Zúzottkőből 93.000 tonnát, talajjavító réteg anyagból 105.000 tonnát, töltésanyagból 50.000 tonnát kell beépíteni. Ezért választották a tervezők a rekonstrukcióhoz a Magyarországon még szokatlan nagygépes technológiát, amelyek révén a szállítási igények – a közúti forgalmat is kímélve – jelentősen csökkenthetők.

Az Európai Bizottság által néhány hónappal ezelőtt megítélt mintegy 41,3 milliárd forintos uniós támogatás lehetővé teszi a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal teljes rekonstrukcióját, és a Sopron-Szombathely vonal korábban elkezdett rekonstrukciós munkáinak befejezését. A 48 milliárd forint összköltségű projekt keretében összesen 116 kilométernyi hosszúságú vasútpályát újítanak fel 2011-ig, aminek eredményeként a teljes vonalon a mai 60-80 km/h-ról 120 km/h-ra emelkedik a sebesség. Emellett a már villamosított és korszerű biztosítóberendezéssel felszerelt Sopron-Szombathely vonalszakaszhoz hasonlóan a Szombathely–Szentgotthárd közötti vonalszakaszt is villamosítják, és korszerű biztosítóberendezéseket telepítenek.
.