Megyei kerékpáros szövetség alakult Szombathelyen

2015.02.22. 23:53

Bringapark létrehozása és egész napos Critical Mass is szerepel a terveik között.

Egyetlen kerékpártároló létesítése sem szerepel a tervekben a Csónakázótó környékén, holott a területen jelentős átalakítást végeznek – ez a tény remekül szemlélteti azt a problémát, amellyel több szombathelyi, valamint Vas megyei fejlesztés alkalmával szembesülnek a bringások.

Hogy mi itt a gond?

A Csónakázótó környékét városligetté alakítják át, körülbelül 750 millió forintból. Azért, hogy ne csak az ott élők élvezhessék a szép és modern környezetet, hanem azok is, akik a város távolabbi pontjain lakók is. Azoknak, akik messzebbről mennek, vagy autóba kell ülniük, vagy biciklire pattanniuk. Utóbbit valószínűleg elég sokan választják majd.

Csakhogy kerékpártárolók híján számukra továbbra is maradnak a tó körül található fák, legfeljebb ezekhez támaszthatják oda a bicikliket.

Minderről a napokban esett szó, amikor a Vas megyei TIT-ben két alkalommal is összegyűltek a közelmúltban megalakult Vas Megyei Kerékpáros Szövetség képviselői, hogy megvitassák, „hol vannak, és mik azok a fejlesztési lehetőségek, amelyek megvalósításával a megye kerékpáros élete és kultúrája javítható, vonzóvá tehető”.

Ez így persze elég hivatalosan hangzik, de néhány fotó segítségével mutatjuk, milyen problémák is vannak a városon belüli közlekedésben.

Itt van például a Perintparti sétány Haladás pályáig tartó szakasza, amelyre szép új, saját híddal rendelkező bicikiút vezet Olad felől, de az út minősége itt finoman szólva hagy kivánnivalót maga után: megsüllyedt beton és gödrök találhatók mindenfelé, gyakorlatilag nem lehet őket kikerülni, csak egyikből a másikba hajtani.

A Perintparti sétány végén aztán újabb hídhoz érünk, de például az az édesanya, aki a csomagtartón utazó vagy éppen külön bringán tekerő gyerekkel fel akar jutni rá, feladja magának a leckét.

A híd másik oldalán sem sokkal jobb a helyzet. Nem csoda, hogy sokkal kevesebben használják az utat, mint ahányan akkor tennék, ha a tervezők gondoltak volna azokra is, akik itt elhagynák az utat.

A SEK és az MMIK között található kerékpárút is problémás.

Néhány méterre egymástól párhuzamosan két út fut. Az MMIK felé eső a bicikliút, a másik a gyalogosoké. Csakhogy az előbbit is használják a gyalogosok, így a bringásoknak közöttük kell szlalomozniuk; ha nem csak az út két oldalán jelezné útburkolati jel, hogy ez egy kerékpárút, biztosan más lenne a helyzet.

A Fő téren miért csak keresztben lehet átmenni biciklivel, a Borostyánkő áruháztól induló bicikiút miért nem folytatódhat a tér felé is? - tették fel a kérdést az összejövetel résztvevői.

De pozitív példákról is szó esett. Ilyen volt a vasútállomás környéke, ahol a GYSEV beruházásának köszönhetően van elég tároló, ráadásul a vasúttársaság a legjobb megoldást választotta akkor, amikor a nekitámasztós tárolási mód mellett döntött.

Az elmúlt tíz évben körülbelül nyolcmillió euró ment el a nyugat-dunántúli régióban a kerékpáros közlekedés fejlesztésére. Ezt a pénzt a beszélgetés résztvevőinek véleménye szerint sokkal jobban fel lehetett volna használni annál, mint ahogy megtörtént.

Néhány beszédes szám:

  • Európában nyolc, Magyarországon huszonkét százalékát adja a közlekedésnek a kerékpáros forgalom. Igaz, ebben a földrajzi adottságok mellett a magyarok anyagi helyzete is szerepet játszik; biciklizni jóval olcsóbb, mint autózni
  • Városban tíz kilométeres távolságon belül a kerékpár a leghatékonyabb közlekedési eszköz
  • Heti két óra kerékpározás tíz százalékkal csökkenti a leggyakoribb halálokok kockázatát. Napi két óra bringázás negyvenöt százalékos javulást eredményez
  • Szombathelyen évek óta probléma, hogy kiürült a belváros. Londonban, miután fejlesztették a belvásori kerékpáros elérését, visszaszoktak az emberek, a kereskedők forgalma pedig tíz százalékkal nőtt. A megyeszékhelyen sokat jelentene, ha a Kossuth Lajos utcában mindkét irányban, illetve a Kőszegi utcában a belváros felé lehetne kerékpárral közlekedni.

Szombathelyen jelenleg nincs összefüggő kerékpárút-hálózat. A várost keleti és déli irányból nehéz biciklivel megközelíteni. Egyedül nyugat felől nevezhető jónak a helyzet - hangzott el a megbeszélésen.

A Vas Megyei Kerékpáros Szövetség sok más kérdésben is segíteni kívánja a döntéshozók, a közösségek és a kerékpározók közötti párbeszédet. A megyei fejlesztési lehetőségekről nemrég a megyeházán számoltak be.

Bringapark és egész napos Critical Mass is szerepel a terveik között.

.