Pitagorasz és a hibák - Újabb tanulói kutatás a szombathelyi Premontrei Gimnáziumban

2021.06.29. 23:00

Az utóbbi években többször hallhattunk a Premontrei Gimnáziumtanulóinak matematika tanulását vizsgáló kutatásairól. Minden évben a diáktársak feladatmegoldásaiban előforduló hibákat figyelte meg egy diákokból álló kutatócsoport és oktatási segédletet készített a tapasztalatok alapján.

Idén egy négy diákból álló kutatócsoport azt vizsgálta, hogy kilencedikes és tizenegyedikes tanulók milyen hibákat követnek el Pitagorasz-tétellel kapcsolatos feladatok megoldásában. A tervek szerint közel száz diák feladatmegoldásait elemezték volna, de közbeszólt a járvány.

Újszerű kihívás volt a csoportnak, hogy a veszélyhelyzet alatt hogyan tudják megvalósítani a kutatást. Elsősorban a csoport kommunikációját kellett megszervezni – a messenger és videochat sokat segített ebben. Készítettek egy olyan felületet, amelyhez a csoport minden tagja korlátlan joggal fért hozzá, és itt osztották meg a munkafájlokat.

Nehezebb volt megoldatni a feladatsorokat a terv szerint száz kilencedik és tizenegyedik évfolyamos tanulóval – ez nem is teljesen sikerült. Matematikatanáraik révén szólították meg a diákokat, és matematikaórai pluszfeladatként kapták a kutatók feladatsorainak megoldását. Mivel a kutatás alapfeltétele a névtelenség, emiatt a Pitagorasz-tétellel kapcsolatos feladatlapot megoldó tanulók nem számíthattak személyes értékelésre, ugyanez miatt a matematikatanárok sem ajánlhattak fel pluszpontokat a megoldásaikra. Ez lehetett az oka a tanulók motiválatlanságának – a kutatócsoport email-címére mindössze 50 tanuló küldte be feladatmegoldásait, 23 kilencedikes és 27 tizenegyedikes tanuló.

A kilencedikesek olyan feladatokat kaptak, melyeket az általános iskolai tudással is megoldhattak, a tizenegyedikések pedig a tizedikes tananyagig szereplő Pitagorasz-tételes feladatokat kaptak.

A kutatók összegzése szerint a leggyakoribb hiba az ábrák készítésénél volt, de sokan nem voltak tisztában, melyik a befogó és az átfogó. A kilencedikeseknél algebrai hibából volt még sok, tizenegyedikeseknél pedig a figyelmetlenségből eredő számolási hibavolt még gyakori.

Érdekes megfigyelés, hogy az egy főre eső hibák száma nagyjából azonos a kilencedik és a tizenegyedik évfolyamban – holott két eltérő feladatsor feladatsort oldottak meg.

A matematikát tanuló középiskolások segítésére a kutató diákok oktató segédleteket hoztak létre, ezekben egyszerű kérdésekre kell számításokkal választ adni a tanulóknak, s ha valamit nem tudnak, a program elmagyarázza, hogy mi a helyes válasz és hogyan lehet kiszámolni.

A kutatás eredményei, oktatási segédletei a matematikaoktatásban közvetlenül hasznosíthatók, a vizsgálatok több irányban is folytathatók, ezáltal még újabb oktatási segédletek is készülhetnek.

A kutatócsoport vezetője Zsiros Péter matematikatanár, tagjai:PurgaiMátyás, Szabó Kristóf, Vaspöri Vanda és Wellner Viktória 11. A osztályos tanulók.

.