Az MSZP az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését sürgeti, míg a Jobbik a benzin és a gázolaj áfájának mérséklését javasolja.
A kormány továbbra is figyelemmel kíséri a benzin és a gázolaj árának emelkedését, amit jelentős mértékben a szocialista kabinetek örökségének tart. Az MSZP ezzel szemben az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését sürgeti, míg a Jobbik a benzin és a gázolaj áfájának mérséklését javasolja egy törvénymódosító javaslatában.
Az üzemanyagárak szerdán újabb történelmi csúcsra emelkedtek, miután a Mol bruttó 3-3 forinttal növelte a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát. A változtatással a benzin átlagára 363-364 forintra, a gázolajé pedig 354 forintra nőtt, míg tavaly a 95-ös benzin átlagára 317 forint volt, a gázolajé pedig 297 forint.
Török Zsolt, az MSZP szóvivője szerdán, az Országgyűlés épülete előtt tartott sajtótájékoztatóján az üzemanyagárak csökkentése érdekében a benzinre és a gázolajra rakodó jövedéki adó csökkentésére szólította fel a kabinetet.
Az MSZP az üzemanyagárak csökkenése érdekében emellett elvárja a kormánytól, hogy felelős, a forint árfolyamát stabilizáló gazdaságpolitikát alakítson ki - fűzte hozzá.
Az ellenzéki politikus arra kérte az általa "Fidesz-KDNP bűnszövetségnek" nevezett kormányt, hogy hallja meg a szocialisták és az emberek követelését, máskülönben a benzinár átlépheti a 400 forintos határt is.
Szijjártó Péter, a miniszterelnök szóvivője újságírók előtt úgy fogalmazott: "a szocialistáknak a jelenleginél kicsit nagyobb szerénységet szeretnék javasolni".
Közölte: az elmúlt másfél évben a szocialista kormányok kétszer növelték a jövedéki adót, és egy alkalommal jelentősen megemelték az áfát, ezek a lépések pedig jelentősen növelték a benzin és a gázolaj árát. Szakértők egybehangzó állítása szerint ez a korábbi három, szocialista kormányok alatt történt adóemelés mind a mai napig jelentkezik a benzin és a gázolaj árának emelkedésében, illetve ezen emelkedések okai között - mutatott rá Szijjártó Péter.
A kormányfő szóvivője hangsúlyozta, az Orbán-kabinet folyamatosan figyelemmel kíséri az üzemanyagárak alakulását, ennek jegyében hozta meg korábban azt a döntést is, hogy bevezeti a kereskedelmi gázolajárat.
Volner János, a Jobbik országgyűlési képviselője korábban egy törvénymódosító javaslatot nyújtott be a parlament elé, amelyben az üzemanyagok áfa kulcsának 25 százalékról 18 százalékra csökkentését kezdeményezi.
A jobbikos politikus az adócsökkentés szükségességét a magyar nemzetgazdaság versenyképességének megőrzésével, illetve az emelkedő kőolajárak miatt bekövetkező keresletcsökkenéssel magyarázza. Volner János szerint javaslata elfogadása után egyes határokon akár meg is fordulhat a jelenleg külföldre tartó "üzemanyag turizmus" iránya.