A hazai e-kereskedelem 20 százalék körüli növekedése messze megelőzi az európai átlagot, ráadásul a növekedési ütem a következő öt éves ciklusban megmaradhat.
Ez esetben a szektor hozzávetőlegesen két és félszeresére bővülhet és elérheti a 3 milliárd eurós forgalmat.
A magyar e-kereskedelmi piac kifejezetten koncentrált. A vezető webáruházak versengése meghatározza a teljes szektor képét.
A nagymértékű leárazások szinte egész évben folyamatosak, egymást érik a hangzatosabbnál hangzatosabb névre keresztelt akciók. A piac legkisebb szereplőinek természetesen nincs lehetőségük beleszólni a versenybe, hiszen nem állnak rendelkezésükre a szükséges erőforrások; nem képesek finanszírozni az akciókat, ráadásul a kellő árukészlet sem áll rendelkezésükre.
Ők az esélytelenek nyugalmával figyelhetik a nagyok csatározását. A középmezőnybe sorolható webáruházak azonban néha bejelentkeznek a vásárlók kegyeiért. Mivel nem rendelkeznek a nagyokhoz hasonló gyártói és beszállítói kapcsolatokkal, így esetükben a folyamatos akciók a profitrátájuk csökkenését idézi elő.
Habár egymást érik a vezető áruházak akciói, a kis- és középvállalkozások számára is jó lehetőségeket tartogat az e-kereskedelem. Habár sokszor a specializáció fontosságáról hallhatunk és olvashatunk, megfelelő minőségű kereskedelmi szolgáltatásokkal, jó logisztikai partnerekkel és igényes marketing megoldásokkal akár a telítettnek tűnő szegmensekben is szerezhető piaci részesedés. E-commerce szakértők sokszor beszélnek arról, hogy a piac bővülése, valamint a vásárlási gyakoriság és a megrendelési érték növekedése folyamatosan segíti a kis webáruházakat is, így jó eséllyel sikeressé válhatnak az e-kereskedelemben.
A magyar piac egyre vonzóbb a külföldi webáruházak és az e-kereskedelmi befektetők számára. Ez pedig folyamatosan növeli a piaci versengést, így az új belépőknek egyre nehezebb dolguk lesz, ha piaci részesedést szeretnének szerezni maguknak. Ugyanakkor a külföldi szereplők belépése nem egy olyan dolog, ami majd a távoli jövőben egyszer csak megtörténik. Már ma is több külföldi tulajdonban lévő webáruház rendelkezik komoly piaci részesedéssel Magyarországon. A tíz legnagyobb szereplő fele ilyen; az eMAG román, a Mall és az Alza cseh, a MediaMarkt német, a Tesco pedig angol tulajdonban lévő kereskedőcég.
Természetesen az online kereskedelem globalizációja feltartóztathatatlan és nem feltétlenül rossz - egyre több szakmai konferencia és beszélgetés szól a magyar kereskedők külföldi terjeszkedéséről. Az egyre erősebb online szektor kellő tapasztalattal vértezi fel a hazai webáruházakat ahhoz, hogy sikeresek legyenek a CEE régió országaiban. Egyre többen igyekeznek érvényesíteni a saját üzleti érdekeiket a külső piacon; a piacvezető Extreme Digital 2010 óta folyamatosan terjeszkedik a szomszédos országokban, ezáltal a CEE régió piacain.
Kivételt az osztrák edigital.at webáruház jelent, amely bizonyos értelemben a német piac részét képezi, illetve a nyugati e-kereskedelem jellegzetességeit képviseli. Viszont azt is ki lehet jelenteni, hogy a hazai online kereskedők számára a külföldi terjeszkedés a középtávú üzleti tervek részét képezi; hatalmas a különbség a már külföldön kereskedők és az ezt tervezők száma között. Szakemberek szerint a webáruházak vezetői tudatában vannak annak, hogy a jó exportterv, a megfelelő logisztikai partner és a kiváló hatékonyságú marketing elengedhetetlen a piaci részesedés megszerzéséhez. (x)