2025-ben az energiacímkézési ellenőrzések során a hűtők negyede nem felelt meg a jogszabályoknak. Az NKFH szigorúbb fellépéssel és célzott vizsgálatokkal javítaná az online és bolti megfelelést.
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) kiemelt figyelmet fordít az energiacímkézési szabályok betartására. A 2025-ben végzett országos ellenőrzések során minden harmadik esetben jogsértést tapasztaltak. A hűtőkészülékek negyede nem felelt meg a vonatkozó előírásoknak, különösen az online értékesítési felületeken.
A 2021 márciusában bevezetett új EU-s energiacímkézési rendszer (A-tól G-ig terjedő skála) célja, hogy a fogyasztók könnyebben eligazodjanak a termékek energiahatékonysága alapján. Ez a rendszer már érvényes többek között a hűtőszekrényekre, mosógépekre, mosogatógépekre, fényforrásokra és televíziókra is.
2025. július 1-jétől csak az új típusú energiacímkével ellátott háztartási szárítógépek kerülhetnek forgalomba. Ettől az időponttól kizárólag hőszivattyús, energiahatékony szárítógépek árusíthatók. Az új címkéken feltüntetik:
a márkanevet és modellszámot
az energiaosztályt (A–G)
100 ciklusra vetített energiafogyasztást (kWh)
a zajszintet és kondenzációhatékonyságot
az eco program időtartamát
valamint egy QR-kódot, amely az EPREL-adatbázisban elérhető termékadatlapra mutat.
A tavaszi vizsgálat során az NKFH szakmai felügyelete alatt álló kormányhivatalok 172 ellenőrzést végeztek el hűtőkön, fagyasztókon és bortárolókon. A jogsértési arány elérte a 33%-ot, míg az online kereskedelemben 63%-os volt a kifogásolási arány. A hagyományos boltok ezzel szemben jóval jobban teljesítettek.
Az ellenőrzött 2025 termékből minden negyediknél szabálytalanságot találtak. Az online webáruházakban az energiacímkék 15%-a hiányzott, míg a termékismertető adatlapok 41%-ban nem voltak elérhetők. A hatóság szerint ez elsősorban a forgalmazói mulasztásból fakad, nem pedig a beszállítók hibájából.
Az NKFH figyelemmel kísérte a vizuális reklámanyagokat és műszaki promóciós felületeket is. Az ellenőrzések alapján ezek 22%-ánál nem szerepelt megfelelően az energiaosztály, ami szintén sérti a vonatkozó jogszabályokat.
A hatóság hangsúlyozza, hogy az energiacímkézési és termékinformációs kötelezettségek a fizikai boltok mellett az online kereskedelemre és reklámfelületekre is érvényesek. Az NKFH folyamatos piaci ellenőrzésekkel és jogérvényesítéssel kívánja biztosítani a jogszabályi előírások betartását.