Új energiacímkék és szigorúbb szabályozás: a hűtők negyede nem felelt meg az előírásoknak

alon.hu

2025.07.23. 20:15

2025-ben az energiacímkézési ellenőrzések során a hűtők negyede nem felelt meg a jogszabályoknak. Az NKFH szigorúbb fellépéssel és célzott vizsgálatokkal javítaná az online és bolti megfelelést.

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) kiemelt figyelmet fordít az energiacímkézési szabályok betartására. A 2025-ben végzett országos ellenőrzések során minden harmadik esetben jogsértést tapasztaltak. A hűtőkészülékek negyede nem felelt meg a vonatkozó előírásoknak, különösen az online értékesítési felületeken.

A 2021 márciusában bevezetett új EU-s energiacímkézési rendszer (A-tól G-ig terjedő skála) célja, hogy a fogyasztók könnyebben eligazodjanak a termékek energiahatékonysága alapján. Ez a rendszer már érvényes többek között a hűtőszekrényekre, mosógépekre, mosogatógépekre, fényforrásokra és televíziókra is.


Új előírások a háztartási szárítógépeknél

2025. július 1-jétől csak az új típusú energiacímkével ellátott háztartási szárítógépek kerülhetnek forgalomba. Ettől az időponttól kizárólag hőszivattyús, energiahatékony szárítógépek árusíthatók. Az új címkéken feltüntetik:

  • a márkanevet és modellszámot

  • az energiaosztályt (A–G)

  • 100 ciklusra vetített energiafogyasztást (kWh)

  • a zajszintet és kondenzációhatékonyságot

  • az eco program időtartamát

  • valamint egy QR-kódot, amely az EPREL-adatbázisban elérhető termékadatlapra mutat.


Online áruházak: magas jogsértési arány

A tavaszi vizsgálat során az NKFH szakmai felügyelete alatt álló kormányhivatalok 172 ellenőrzést végeztek el hűtőkön, fagyasztókon és bortárolókon. A jogsértési arány elérte a 33%-ot, míg az online kereskedelemben 63%-os volt a kifogásolási arány. A hagyományos boltok ezzel szemben jóval jobban teljesítettek.

Az ellenőrzött 2025 termékből minden negyediknél szabálytalanságot találtak. Az online webáruházakban az energiacímkék 15%-a hiányzott, míg a termékismertető adatlapok 41%-ban nem voltak elérhetők. A hatóság szerint ez elsősorban a forgalmazói mulasztásból fakad, nem pedig a beszállítók hibájából.

Reklámok és hirdetések is a vizsgálatok fókuszában

Az NKFH figyelemmel kísérte a vizuális reklámanyagokat és műszaki promóciós felületeket is. Az ellenőrzések alapján ezek 22%-ánál nem szerepelt megfelelően az energiaosztály, ami szintén sérti a vonatkozó jogszabályokat.


NKFH figyelmeztetés: a szabályozás minden értékesítési csatornára kiterjed

A hatóság hangsúlyozza, hogy az energiacímkézési és termékinformációs kötelezettségek a fizikai boltok mellett az online kereskedelemre és reklámfelületekre is érvényesek. Az NKFH folyamatos piaci ellenőrzésekkel és jogérvényesítéssel kívánja biztosítani a jogszabályi előírások betartását.

.