Mindennapi praktikák bringásoknak

2015.06.26. 14:37

Kis odafigyeléssel kihozhatjuk a bringánkból a maximumot.

Szombathely biciklis város, de talán nem mindenki tudja, hogy egy kis odafigyeléssel kihozhatjuk a bringánkból a maximumot, hogy a kerekezés a lehető legkevesebb bosszúsággal járjon.

Mi okozhat bosszúságot? Elég csak arra gondolni, hogy az utak minősége sok helyen finoman szólva is hagy kívánnivalót maga után, arról nem is beszélve, hogy nem csak a gyalogosoknak gyűlik meg a baja például az üvegszilánkokkal, hanem az úttesten is ügyesen szlalomoznunk kell, ha nem akarjuk, hogy naponta lyukasszák ki a gumit. Borbély Andrástól, a Savaria Uniker vezetőjétől ezért gyakorlati tanácsokat kértünk, amelyek megfogadása segíthet egyebek mellett a fenti problémák megelőzésében.

Karbantartás: otthon vagy szervizben?

Ha a jó idő beköszöntével elővesszük a bringát (ne lapos gumikkal tároljuk!), és azt látjuk, hogy repedezett a külső gumi, azt halljuk, hogy itt kotyog, ott zörög, nem tűnik nagy kihívásnak otthon elvégezni a karbantartást. Ez addig meg is oldható, amíg tényleg csak egy-egy csavart kell meghúzni, esetleg gumit cserélni, de a centírozást, a fék beállítását, a kikopott hajtómű cseréjét már nem biztos, hogy meg tudjuk csinálni. A szervizekben elvégzett karbantartás munkadíja 1000–1500 forint, ennyit érdemes áldozni rá, hogy egy jól működő kerékpárt kapjunk vissza – ajánlja Borbély András. – Majd hangsúlyozza: nagyon fontos, hogy jó legyen a fékünk: a régebbi típusúaknál ne legyenek kopottak a fékbetétek, de még jobb, ha V-féket választunk, amely vizes utakon is hatékony.

Mindennapi praktikák bringásoknak

Az a fránya gumi

Az utóbbi években mintha rosszabb lenne a külső gumik minősége – vetjük fel Borbély Andrásnak, aki azt mondja, van ebben valami, hiszen az olcsóbb, 2000 forint körüli összegbe kerülő termékekben lassan több a műanyag, mint a kaucsuk. Megéri 4000 forintot áldozni egy kevlár betétes, szúrás elleni védelemmel ellátott gumira – nem csak az üvegszilánkok miatt, hanem mert a forró nyári nap épp úgy rövid idő alatt „meggyilkolja” a rossz minőségű abroncsot, mint a téli hideg. És persze fontos a kerék is: ilyen rossz utak mellett az erősített, dupla falú kerekeket válasszuk.

Mit mond a Kresz?

Borbély András figyelmeztet: az utóbbi időben a rendőrség nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a kerékpárok fel legyenek szerelve csengővel, prizmákkal és megfelelő világítással, és ha ez nem így van, bizony büntetnek.

Nem spórolunk az olcsó kerékpárral

Ha új bicaj vásárlásában gondolkodunk, lehet olcsót is venni, 30–40 ezer forintért, de ebben az esetben benne van a pakliban, hogy jó pár ezer forintot még rá kell költeni, hogy biztonságosan működjön – hangsúlyozza Borbély András. – Szerinte 50–60 ezer forintért már jó minőségű bringát kapunk városi használatra, ő a Schwinn Csepelt tartja a legjobb ár–érték arányúnak. Ha ezt a márkát választjuk, akkor a bármelyik kategóriát szeretnénk, jól fogunk járni. Ha használt biciklit vennénk, feltétlenül nézzük meg a vázat, hogy nincs-e hajszálrepedés a varratoknál, ellenőrizzük, nem repedtek-e a külső gumik, nincs-e nyolcas vagy „tojás” a kerekekben (utóbbival nem nagyon lehet mit kezdeni), kopott-e (hegyesedik-e) a hátsó fogaskeréksor, a fékek és a váltó megfelelően működik-e, a hajtómű és a kerekek nem mozognak-e.

A Savaria Uniker weblapja.

(A cikk eredetileg az Alon Café 2015. júniusi számában jelent meg.)

.