A legfontosabbak között a Weöres Sándor Színház darabjai

2016.01.04. 10:16

És a Mesebolt Bábszínház is bejutott a top 40-be.

A 7óra7 színházi weboldal immár hagyományosan minden decemberben összegyűjti az év általuk legfontosabbnak tartott negyven előadását. A Weöres Sándor Színház 2015-ben is felkerült a listára, mindjárt két darabbal - adta hírül a wssz.hu. 

A válogatásba ezúttal szerkesztőségen kívüli kritikusokat is bevontak - olvasható a 7óra7-en. - Ennek oka, hogy idén a szokottnál kevesebb vidéki és határon túli előadást tudtak megnézni a szerkesztőség tagjai (Dicsuk Dániel, Hajnal Márton, kiss csaba bé, Soós András, Szabó Zsuzsa, Turbuly Lilla és Török Ákos), ezért néhány elismert, és a fővároson kívüli előadások terén is tájékozott szakíró is részt vett a lista összeállításában (Csáki Judit, a Revizor főszerkesztője, Stuber Andrea kritikus, stuberandrea.hu, Sándor L. István, az Ellenfény főszerkesztője és Urbán Balázs kritikus, színházi szakíró.) 

A 7óra7 szerint a WSSZ tavaly bemutatott darabjai közül a Vitéz Mihály és a Makrancos Kata érdemelte meg, hogy ott legyen a top 40-es listán.

Ezt írja róluk a portál.

Vitéz Mihály

Székely Csaba a kortárs erdélyi élet reménytelenségét bemutató Bányavidék-trilógia után a román-magyar közös történelem egyik izgalmas személyiségét, Vitéz Mihályt veszi górcső alá, de nem annyira a történelmi személyiséget, sokkal inkább a nagyravágyó, magasra jutó, majd hatalmasat bukó vezető időtlen alakját tárja elénk.

Béres Attila rendezése minderre még rátesz egy lapáttal, és pimaszul, de fergeteges humorral aktualizálva teljesen kortárssá teszi ezt a 16. századi történetet. A remek alakítást nyújtó Bajomi Nagy György Vitéz Mihályában egyszerre elevenedik meg az egykori oláh vajda, korunk jakuzziban fürdő, bunkó vállalkozója és a bármely korban kitermelődő, kisstílűen gátlástalan politikus.

Makrancos Kata

Alföldi Róbert rendezése egyszerre remek komédia és végtelenül keserű, szomorúan aktuális előadás: Katából (Bánfalvi Eszter) az előadás végére megalázott, egyéniségét vesztett, beszélő játékbaba, robotba oltott guminő lesz, egy olyan, erőalapú világban, ahol a szabályokat a férfiak diktálják.

Neki éppen az a Petruchio (Bányai Kelemen Barna), akinek ekkorra már egyetlen szerethető pillanata sincs, aki a Semmiért kéri az Egészet, mint a Szabó Lőrinc-versben, anélkül, hogy ezt a zsarnokságot lenne miért megbocsátani.

A Mesebolt Bábszínház is bejutott a top 40-be, a József és testvérei című darabbal. Erről így írnak.

Jeles András a Parasztbiblia nyomán haladva, de bibliai könyveket és Thomas Mann regényét is megidézve hozta létre szövegét, amely alapján 2003-ban – alapvetően az árnyjáték technikára épülő – filmet forgatott. Ugyanebből az anyagból most bábszínházi előadás készült – kifejezetten felnőttek számára. Jeles most is komplex hatásokra törekszik, előadása egyszerre jelent verbális, zenei és képzőművészeti élményt.

A bonyolultan egymásba fonódó történeteket (és a belőlük fakadó asszociációkat) a társulat természetes játékossága teszi áttetszővé. Az előadás szépen illeszkedik a Mesebolt Bábszínház egyedülálló szakrális trilógiájához, amely hasonlóan magától értetődően vegyíti a szentet és a profánt, mint Jeles előadása. A Mesebolt már nem csak bábszínház, hanem egy különleges alternatív színház is.

(Fotók: 1-2. kép Weöres Sándor Színház / Mészáros Zsolt, 3. kép Trifusz Ádám)

.