Hirdetés

Az FMCG szektor az e-kereskedelem húzóágazatává nőhet

Az FMCG szektor az e-kereskedelem húzóágazatává nőhet

alon

2020.10.27. 21:04

A gyors felhasználású termékek piaca évek óta az egyik leggyorsabban fejlődő szegmens az e-kereskedelemben, ráadásul a járványhelyzet tovább fokozta a bővülés ütemét.

Hirdetés

Az eladási volumenek növekedése a szereplők szolgáltatásfejlesztésére is jelentős hatást gyakorol.

Az FMCG termékek iránti online kereslet rendkívüli mértékben nőtt a járványhelyzet kirobbanását követően. Az offline boltokban pánikvásárlás kezdődött, ami ideiglenes áruhiányt okozott; noha valódi készlethiány veszélye nem állt fenn, a boltok és bevásárlóközpontok sok esetben képtelenek voltak biztosítani a polcok feltöltését.

A fellépő ideiglenes áruhiány, a kijárási korlátozás, illetve az indokolt óvatosság miatt sokan szerettek volna élelmiszert rendelni online, de az extrém mértékben megnövekedett igényeket a szolgáltatók képtelenek voltak kielégíteni; az időkapuk beteltek, vagy csak két-három héttel későbbi időpontok voltak elérhetők.

Egy rövid időszakot követően a helyzet normalizálódni látszott; megszűnt a készlethiány, az ellátási láncok sem akadoztak már, és a céltalan pánikvásárlási hullám is alábbhagyott. Ennek ellenére az online élelmiszervásárlás iránti igények még mindig nagyon magas szinten voltak, ami számos új szereplő megjelenését tette lehetővé.

Még így is sok volt a fóka és kevés az eszkimó. Ez lehetővé tette a kereskedők számára, hogy elutasítsák a készpénzes fizetést vagy a konyháig történő szállítást, ami a járványügyi helyzet miatt egyébként is kerülendő volt.

Megélénkülő verseny

A járványhelyzet által megváltozott vásárlói szokások rendkívüli mértékben érintették az FMCG szektort, amely nyomán a szolgáltatók felismerték, hogy szolgáltatásfejlesztés által tehetnek szert nagyobb piaci részesedésre az online térben.

Augusztus 3-tól az Auchan az egész országban házhoz viszi az otthonról leadott rendeléseket. Az áruház hozzávetőlegesen 21 ezer termékét kínálja online; az élelmiszerek mellett higiéniás és kozmetikai készítmények, sőt, elektronikai eszközök is elérhetők.

A hazai online FMCG szektor másik nagy szereplője, a Tesco sem szeretne lemaradni; a webáruházak 2018-as toplistáján már a 8. helyet szerezte meg, maga mögé utasítva az akkor még „csak” 14. helyet elfoglaló Auchan-t. Nagy jelentőséggel bírhat, hogy a Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított a Tesco-Global Áruházak Zrt.-vel szemben, ugyanis a vállalkozás nem tette egyértelművé, hogy honlapja valójában nem webáruház, hanem online bevásárlás szolgáltatást nyújt; az üzletlánc nem tudott garanciát vállalni az általa kínált termékek kiszállítására, erről pedig nem tájékoztatta a vásárlókat, akik a helyettesítő termékekkel csak átvételkor szembesülhettek.

A Tesco 407 millió forintos vállalást tett a szolgáltatás-bővülést célzó fejlesztésekre vonatkozóan, aminek köszönhetően futárszolgálatos webáruházként az egész ország területén végezhet kiszállítást. A GVH „figyelmeztetése” akár jelentős piaci előnyhöz juttathatja a Tesco online ágazatát.

Érdemes látni, hogy nem csupán a FMCG szereplők szállnak versenybe a minél nagyobb piaci részesedésért, hanem a legnagyobb e-kereskedők is, amelyeket elsősorban elektronikai szakáruházként szoktunk emlegetni. Az eMAG megnyitott a Szupermarket szolgáltatását, ahol elsősorban alapvető élelmiszerek, tészták, konzervek, üdítők, müzlik, édességek és különféle alapvető élelmiszerek találhatók, de tisztítószerek és higiéniás termékek is beszerezhetők.

Az Extreme Digital FMCG kínálatát szépségápolási termékek, tisztítószerek, mosószerek, otthonápolási termékek, pelenkák és más ajánlatok képezik. A legnagyobb e-kereskedők kivétel nélkül részt követelnek maguknak az FMCG termékek piacából, ami a szegmens jelentős növekedését idézheti elő a hazai e-kereskedelemben.

.