Jön a füstadó Szombathelyen?

2010.06.16. 10:18

Széndioxid-terhelési díjat szabna ki a szombathelyi önkormányzat azokra a társasházakra, amelyek leválnának a távhő-szolgáltatásról. Ha a városfejlesztési bizottságon múlik, az elképzelésből nem lesz semmi. A közgyűlés csütörtökön dönt.

Távhő

Nem veszik jónéven a távhőszolgáltatók, ha ügyfeleik el akarják hagyni őket, és nem örülnek ennek a cég tulajdonos önkormányzatok sem. A távhőről ugyanis le lehet válni, ezt lehetővé teszi a távhőszolgáltatásról szóló (2005. évi XVIII.) törvény, illetve helyileg az önkormányzat 2008-ban módosított rendelete. De annak kiszámításához, hogy ez megéri-e, egy újabb tényezővel kell kalkulálni: a széndioxid-terhelési díjjal. Ennek a díjnak a kivetését az önkormányzat számára lehetőségként adja a jogszabály, de ezzel eddig Szombathelyen nem élt a közgyűlés.

Távhő

Most viszont, mint az a polgármester, dr. Ipkovich György polgármester előterjesztésében áll: „az esetleges leválások mérséklése és a környezetszennyezés megakadályozása érdekében indokoltnak tartjuk a jelenleg hatályos rendelet kiegészítését”, azaz a széndioxid-terhelési díj kiszabását.

A tervezet szerint a „füstadót” a leválástól számított ötödik év végéig kell fizetni. Úgy számítják ki, hogy a felhasznált tüzelőanyag mennyiségét felszorozzák annak fűtőértékével, átszámítják gigajoule-ra, majd ezt felszorozzák az adott tüzelőanyaghoz tartozó kibocsátási értékkel – egy kormányrendeletben megadott sztenderd szerint. A távhő hasonló módon kiszámolja, hogy neki mennyi lenne a kibocsátása, ha ugyanannyi energiát termelt volna, mint amennyit a levált ingatlanban használtak fel, ezt kivonják a ház által megadott mennyiségből. Ha pozitív szám jön ki, felszorozzák kilogrammonként 15 forinttal, és máris lehet pengetni.

Annak ellenére, hogy a jogszabályok lehetővé teszik az önkormányzatok számára, hogy széndioxid-terhelési díjat szedjenek, ennek bevezetésével a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) fogyasztói érdekek sérülésére való hivatkozással nem értett egyet. Úgy látják, hogy sérül a fogyasztók szabad szolgáltatásválasztáshoz való joga.

A városfejlesztési bizottság e héten kedden tárgyalta az előterjesztést. Itt megtudtuk, hogy az önkormányzati rendelet módosításának ötlete azért merült fel, mert egy cég több társasházat megkeresett azzal, hogy egy saját gázkazánnal, és napkollektorral olcsóbb lenne a lakók fűtése, melegvize.

A város – bevallottan - az adóval szeretné megakadályozni a tömeges leválásokat. Egyébként eddig egyetlen egy lakóközösség sem vált le Szombathelyen a Távhőtől, és különböző megfontolások alapján azok a társasházak is elálltak ettől, akik korábban gondolkodtak ezen. A polgármesteri hivatal munkatársa képviselői kérdésre elmondta, hogy a széndioxid-terhelési díj lakásonként évente körülbelül 2500-5000 forint pluszkiadást jelentene azoknak az ingatlantulajdonosoknak, akiknek ezt fizetniük kellene.

A bizottság egy tagja, Csermelyi András a bizottság szocialista tagja nem szavazta meg az indítványt (más esetet is említett, amikor a városi cég monopolhelyzetének fenntartása érdekében korábban lobbizott a városnál), Soós József (Pro Savaria) bizottsági elnök viszont támogatta, mondván, hogy az önkormányzat a panelfelújításokkal támogatta a társasházakat, az a minimum, hogyha a városi céget elhagyják, akkor valamennyit fizessenek vissza. A tagok többsége tartózkodott, így a bizottság nem javasolja elfogadásra a rendeletmódosítást a közgyűlésnek.

De a végső szót a közgyűlés mondja ki, várhatóan csütörtökön.


Versenyelőnyben a köztulajdonban lévő cég?

Érthető, ha egy cégtulajdonos védi a saját érdekeit, és nem szereti, hogyha az ő ügyfeleit környékezik meg mások. De akár tetszik neki, akár nem, a fogyasztó dönt, a saját józan belátása, kockás füzete, vagy éppen úri kedve szerint. (Ha teheti, és nem egyszereplős a piac.) Képzeljük el azt a helyzetet, hogyha valaki az egyik telefontársaságtól átmegy egy másikba, és ezért a volt szolgáltatójának a tulajdonosa „szankcionálná”. (Ez maximum a hűségdíjas szolgáltatás esetében fordul elő, de egy-két év után ott is szabad a gazda.)

Más szempontból is faramuci a helyzet. Mert ilyen alapon azt is előírhatná az állami vagy önkormányzati tulajdonos, hogyha valaki eddig a közösségi közlekedést használta, mától viszont a saját autóját, az is fizessen széndioxid-terhelési díjat az önkormányzatnak. Sőt, ha következetes, és nem csak a cég érdekeit nézné (mert erről van szó valójában), hanem tényleg ragaszkodna a „környezetszennyezés megakadályozásához”, akkor a széndioxid-kibocsátás mellett szedhetne még például szállópor-, kéndioxid-, nitrogénoxid-terhelési díjat is, nem beszélve az elégetlen szénhidrogén-bírságról. De nem akarok senkinek se ötleteket adni. (K.Gy)
 

.