Lakossági fórum a Csaba utcai felüljáróról: a Szent Gellért utca a neuralgikus pont

2010.07.29. 09:56

Hogy a felüljáró mennyire változtatja meg az itt élők életét nem sokat hallottunk, a jelenlegi problémákról annál többet.

Szent Gellért utca

A Csaba utcai felüljáróval kapcsolatos forgalomszervezési kérdésekkel kapcsolatban hívta össze lakossági fórumra a Szent Gellért és Szent Flórián utca környékén lakókat Gyebrovszki János képviselő. Nos, arról, hogy a felüljáró mennyire változtatja meg az itt élők életét nem sokat hallottunk, a jelenlegi problémákról annál többet.

Viszonylag élénk érdeklődés kísérte azt a lakossági fórumot, melyen - a meghívó szerint - a Csaba utcai felüljáró majdani forgalomba helyezése után létrejövő forgalmi változások miatt hívott össze Gyebrovszki János, illetve azért, hogy területre most készülő forgalomszervezési tanulmányt ismertessék a lakossággal. Lakézi Gábor a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője arról tájékoztatta az érdeklődőket, hogy a felüljáró – amely nem a város projektje, hanem a GYSEV-é – kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás a vége felé jár, a szükséges ingatlanokat is megvette a vasúttársaság, illetve az ezekkel kapcsolatos jogi ügyek is lezárulnak hamarosan. Ha a közbeszerzés sikeres lesz, akár ősszel megkezdődhet a kivitelezés, amely várhatóan egy évig tart. Erre az időszakra a Csaba utcai vasúti kereszteződés teljesen le lesz zárva a forgalom elől.

Csaba utcai átjáró
A Csaba utcai átkelő most - fél évig le lesz zárva

A szombathelyi önkormányzat megrendelt egy tervet, amely a Szent Flórián és a Szent Gellért, Újvilág utak, illetve az ezekre csatlakozó utcák forgalomszervezési problémáit tárja fel, javaslatot tesz a megoldásokra. Gyebrovszki János előrebocsátotta, hogy a cél, a kulturált autós és a biztonságos gyalogos közlekedés. Kurucz Tibor mérnök, a SpeciálTerv Kft. műszaki igazgatóhelyettese szerint a Szent Gellért utca az egyik legneuralgikusabb szakasza ennek a környéknek. Az egyik ilyen, amit a lakók is felvetettek, hogy nagyon széles az út, négysávos, nehéz és balesetveszélyes átmenni a túloldalra. Igaz, az utca jelentős részén a két szélső sáv parkolásra szolgál, de így is nehezen látják be a gyalogosok, akik négy sáv miatt bizonytalanok is, ráadásul előfordul, hogy a szélső sávot előző sávnak használják az autósok, akik nem ritkán a megengedett sebességet is átlépik.

Nem jönnek a kamionok

A mérnök szerint az lehetne a megoldás, hogyha mindenhol csak két sávon haladhatnának az gépkocsi (így kevésbé lennének „bátrak”), a kereszteződéseknél pedig szűkítenék az utat (tehát teljesen elzárnák a forgalom elől), így a biztonságosabb lenne az átkelés, az gépkocsivezetők és a gyalogosok is jobban belátnák a terepet, és a utóbbiaknak rövidebb szakaszt kellene megtenniük a forgalmas úton.

Szent Gellért utca
A Szent Gellért utca

A Szent Gellért utcaiak tartanak attól, hogy a teherautók „visszaszoknak” az utcájukba, ahonnét hosszú évek alatt sikerült száműzni őket – bár ahogy elmondták, nem teljes sikerrel. Szerintük mehetne a forgalom inkább az Újvilág utcán - erre az Újvilág utcaiak hördültek fel. Mind Lakézi osztályvezető, mind a Gyebrovszki képviselő megnyugtatta a lakókat, hogy továbbra is érvényben marad a súlykorlátozás, és a teherforgalomnak az elkerülőt kell használnia.

A biciklisekre megint nem gondoltak

A Szent Gellért utcaiak ugyanakkor a személyforgalmat is sokallják. Hogy ez milyen mértékben fog növekedni, hogyha megnyílik a felüljáró, azt sajnos nem tudták a jelenlévő szakemberek elmondani. Kérdésünkre – hogy vizsgálják-e, hogy mekkora lesz a forgalom, hogyha elkészül a Ferenczy utcát a Körmendivel összekötő útszakasz – az volt a válasz, hogy a most készülő tanulmánynak ez sem része. Sőt – az Alon és az egyik résztvevő érdeklődése nyomán kiderült, hogy a kerékpáros közlekedésre se tér ki a tanulmány. Utóbbi kérdést annak fényében tettük fel, hogy a Csaba utcánál a gyalogosok és a biciklisek számára a GYSEV aluljárót épít, tehát már csak a városnak kellene kitalálni, hogy odáig hogy jut el az ember a KISZ lakótelepről, vagy a Körmendi útról. Kurucz Tibor szerint, ha a Szent Gellért úton lassabb és a kereszteződésekben biztonságosabb lesz a közlekedés, akkor itt is nyugodtabban lehet majd biciklizni. A környék lakói surranópályákat ajánlottak, például a Gábor Áron utcát.

Nem lehet minden gyerek mellé rendőrt állítani

A szombathelyi rendőrkapitányságot Rónai András, a közlekedési osztály vezetője képviselte. Elmondta, hogy arra nincs mód, hogy a rendőri jelenlétet fokozzák a Szent Gellért utcában a gyorshajtók és a teherautók kiszűrésére, erre nincs ember. Arra a felmerült problémára, hogy az iskolák, óvodák környéke is balesetveszélyes úgy reagált, hogy szeptemberben iskolakezdési akcióval hívják fel az autósok figyelmét a tanulókra, de egész évben különös szükség van azoknak a szülőknek a figyelmére, és együttműködésére, akik kocsival viszik a csemetéiket az iskolába.

A tanulmány még nincs kész, most van a félidő, a fórumot azért hívta össze a képviselő, hogy a lakosság elmondhassa a véleményét, észrevételeit, javaslatait a szakembernek. A mérnök koncepciója a Szent Gellért utcával kapcsolatban egyébként szimpatikus. Bár kijelentette, hogy arra nincs mód, hogy a személygépkocsi forgalmat csökkentsék a Szent Gellért úton, mert ez egy gyűjtőút, ahol még sebességkorlátozásnak sincs helye, ugyanakkor mióta az elkerülő út megépült, kizárólag a helyi forgalom gyűjtőútja kell legyen. Mivel nincs szükség arra, hogy itt négy sávon közlekedjenek az autók, még az is reális cél lehet, hogy ismét helyet kap némi zöldfelület a szürke flaszter mellett. Ha olyan árnyas és csöndes már soha nem is lesz, mint volt pár évtizeddel ezelőtt.
 

Korábban:

.