A hagyományos média alkonya

2004.03.16. 11:51

Zuhanórepülésben vannak a hagyományos amerikai lapok, magazinok és tévécsatornák eladási és nézettségi mutatói – derül ki egy Washingtonban közzétett tanulmányból, amelyet a Columbia egyetem kutatói készítettek. Az Egyesült Államokban előretört az internetes hírszolgáltatás. 11 százalékkal visszaesett ugyanakkor az eladott újságok száma.

A szerzők szerint a média, az újságíró szakma 2004-ben olyan mértékű változáson megy keresztül, mint amekkorát a maga idején a távíró, majd a televízió feltalálása okozott.

Az Egyesült Államokban az elmúlt tíz évben rendkívüli módon előretört az internetes hírszolgáltatás. Ugyanakkor jelenleg naponta mintegy 55 millió újságot adnak el, és ez 1990-hez képest 11 százalékos visszaesést jelent. Emelkedett viszont a spanyol és más etnikai kisebbségek sajtójának példányszáma.

A nyomtatott sajtó hanyatlása nemcsak az új médiumoknak köszönhető, hanem annak is, hogy az amerikaiak kevésbé érdeklődnek a hír iránt. Egy sor sajtóbotrány megingatta továbbá a szakma hitelét is. Ilyen volt például Jayson Blairnek, a The New York Times riporterének tavalyi ügye, akiről kiderült, hogy több tucat tudósítást ő maga talált ki.

Az 1985-ös 80 százalékról 2002-re 59 százalékra esett vissza azok aránya, akik szavahihetőnek tartják a napilapokat – állapítja meg a tanulmány.


Az Egyesült Államokban élőknek mindössze 54 százaléka olvas újságot hét közben, 62 százalék vasárnap, és ezek a számadatok tovább csökkennek. Ez kihatott az újságírók alkalmazására is. 2002-ben 2200-zal kevesebb újságírónak volt munkája a lapoknál, mint 1990-ben.

A változást mutatja, hogy átalakult a hagyományos lapok szerkezete is. Immár csaknem a lapok egynegyedét, 23 százalékot töltenek meg a mindennapi élettel foglalkozó cikkek, a belpolitika 21 százalékot foglal el, a társasági és színes híreknek 8 százalékjut és alig 7 százalék marad a külpolitikának – mutatta ki a Columbia egyetem felmérése.


(Forrás:NOL)
.