Csődeljárás után felszámolás kezdődött a szombathelyi MÁV Vasjármű Kft.-nél

2015.05.28. 10:52

Csődeljárás után felszámolás kezdődött a szombathelyi MÁV Vasjármű Járműjavító és Gyártó Kft.-nél, a felszámoló azonban bízik abban, hogy sikerül megtartani a mintegy 220 munkahelyet és tovább működhet a nagy múltú, a kormányzat által stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté nyilvánított cég.

Péter Márta, a kft. felszámolója az MTI-nek csütörtökön elmondta: a bejelentkezett hitelezők összehívásával februárban csődegyezségi tárgyalást tartott, ahol a jelenlévő hitelezők nem járultak hozzá a fizetési moratórium további meghosszabbításához, emiatt a Vas Megyei Törvényszék május 15-i kezdő időponttal elrendelte az adós társaság felszámolását.

Hozzáfűzte: a társaság több mint 270 hitelezőnek tartozik, a kifizetetlen tartozás összege meghaladja az egymilliárd forintot, a cégnek ingatlan vagyona nincs, az ingóságok felértékelése folyamatban van.

Szólt arról is, hogy a kft.-nek folyamatosan vannak megrendelései, amelyek az év végéig, sőt azon túl is lehetővé teszik a működést, fedezik a termelési költségeket és a béreket.

Tájékoztatása szerint a megrendelők közé tartozik több vasúti szállítással foglalkozó hazai és külföldi cég.

Péter Márta elmondta azt is: idén a kft. árbevételi tervében egymilliárd forintot meghaladó összeg szerepel, amelynek elérését a már megkötött szerződések alapján reálisnak tartja.

A felszámoló közölte: már a csődeljárás során is volt befektetői érdeklődés, ezért arra számít, hogy sikerül olyan vevőt találni, aki egyben tartva a céget, képes lesz megőrizni a munkahelyeket és hosszú távon is lehetőséget lát a munka folytatására.

Péter Márta elmondta: a kft. a csődeljárás előtt éveken át több százmillió forintnyi veszteséget halmozott fel, 400 millió forint banki tartozása keletkezett, aminek törlesztését a cég már nem tudta fizetni. A csődeljárás alatt viszont - mivel nem kellett fizetni az adósságot - a bevételekből a cég működése finanszírozhatóvá vált.

A felszámolás során a felszámoló a vagyonelemeket - gépeket, berendezéseket, eszközöket -  értékesíti, a befolyt összegből tudják a hitelezők igényeit kielégíteni. Amennyiben a vagyonelemek új tulajdonosa úgy gondolja, hogy folytatja a MÁV Vasjármű Kft. által végzett tevékenységeket - hiszen jelenleg is vannak megrendelései - az új tulajdonost már nem terhelik a cég korábbi tartozásai és esetleg további fejlesztésekre is megnyílik a lehetőség - mondta.

A cég kálváriájáról lapunk korábban már írt:

2009-ben, névtelen feljelentés alapján, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság által indított nyomozás oda vezetett, hogy az ügyészség tavaly ősszel vádat emelt a cég öt korábbi vezetője ellen. A vád szerint a kft. egykori ügyvezetője, a gazdasági, a termelési és a vállalkozási igazgatója, valamint jogtanácsosa bűnszövetség tagjaként üzletszerűen, különösen nagy értékre, folytatólagosan elkövetett sikkasztás bűntettét követte el, 1 milliárd 300 millió forint értékben. Az 1872-ben alapított, jelenleg szombathelyi és celldömölki telephellyel rendelkező cég eddig – ha jelentős veszteségek árán is – de sikerrel vette az egyéb akadályokat is. Ezekből pedig voltak bőven, hiszen a vasúti járműjavítás hazai piaca nem a kiegyensúlyozottságáról híres. A nehéz évek után – a cég 2009-re elvesztette árbevételének és dolgozói létszámának csaknem a felét – 2010-ben már pozitív hírek érkeztek a járműjavító háza tájáról. Az akkori nyilatkozatok arról szóltak, hogy a stagnálás után a fellendülés időszaka a 2012–2013-as év lehet a több száz embernek munkát adó MÁV Vasjármű Kft. életében.

.