Ausztriában egyedülálló módon Bécsben több utat tesznek meg tömegközlekedési eszközökkel, mint autóval – derül ki az Osztrák Autóklub (VCÖ) legújabb felméréséből. Napi teendőik intézése során a bécsiek ugyanis már szívesebben döntenek a busz és a villamos, mint az autó mellett.
Akárcsak tíz évvel ezelőtt, útjaiknak 34%-át ugyan autóval teszik meg – sofőrként (25%) illetve utasként (9%) -, nőtt viszont a tömegközlekedési eszközök használatának aránya (35%). A tíz évvel ezelőttihez képest veszített népszerűségéből a gyaloglás (27%), ugyanakkor egyre többen pattannak biciklire a rövidebb utakra (4%). Bécsben divat lett kerékpárral közlekedni.
Jól tükrözik a változást a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien utasforgalmi adatai is. Míg a bécsi buszok, villamosok és a metró 1995-ben 687,5 millió utast szállított, addig 2006-ban már 772,1 milliót.
A város történetében először, tavaly 658.100 autóról 657.430 kocsira csökkent a forgalomban lévő személygépkocsik száma. Az EU-csatlakozás és az ingázók nyomán nőtt ugyanakkor a városi autópályák forgalma. 1998-ban egy átlagos munkanapon 13.179 teherautó dübörgött végig a Praterbrückén, 2007-ben viszont már 17.700. A Praterbrücke büszkélkedhet egyébként az Ausztria legforgalmasabb útszakasza címmel: tavaly egy munkanap átlagban 188.270 jármű ment végig rajta.
A VCÖ szakértője, Martin Blum szerint a jövő legnagyobb kihívása, hogy visszaszorítsák a teherautóforgalom növekedését. Ugyanilyen fontos az is, hogy az elkövetkező években minél több ingázó vegye autó helyett a tömegközlekedési eszközöket igénybe a munkába járáshoz.
A VCÖ célja, hogy a jövőben egyre kevesebb dugó legyen, csökkenjen Bécs zajszennyezése és javuljon a levegő minősége. Ezt a célt szolgálja az autóklub, Bécs Városa és az Osztrák Vasút (ÖBB) Mobilitás-díja is, amelyet idén „Közlekedés 2020” mottóval hirdettek meg. Olyan projekteket keresnek, melyekből kiderül, hogy Bécs közlekedése 2020-ra környezetbarátabb, egészségesebb és dugómentesebb lehet. A díjra kerületek, vállalkozások, szervezetek, autósiskolák, iskolák és egyetemek jelentkezhetnek olyan megvalósított projektekkel, amelyek a motorizált közlekedés csökkenéséhez vagy a közlekedési magatartás megváltozásához vezettek.