Akik a szombathelyi panelfelújításokat végzik - Beszélgetés Fejes Tibor ügyvezetővel

2008.11.16. 21:18

Három év alatt körülbelül 2000 lakást újítottak fel a Vas megyei megyeszékhelyen. A szám önmagában is hatalmas mennyiségi munkát jelez, és akkor még nem is tudjuk, mekkora szakmai háttértevékenység és mindennapi problémamegoldás kell mindehhez. A cégről, a panelfelújításról és a kritikákról is őszintén beszélgettünk Fejes Tiborral, az EU Comfort ügyvezetőjével.

Fejes Tibor percre pontosan érkezik a megbeszélt interjúra. Az EU Comfort Kft. szombathelyi irodájában, a József Attila utcában vagyunk. Előttünk kávé, mellettünk egy akváriumban halak úszkálnak. Semmi jele az építőiparban megszokott feszültségnek. Rövid egyeztetés után annyiban maradunk, hogy legyen az írás formája egy szabad és őszinte beszélgetés. A témát különösen nem kell feltupírozni, önmagában is elég érdekes: a panelfelújítás, illetve ami hozzá kapcsolódik - egy sikeres, milliárdos bevételű szombathelyi cég, a közbeszerzés, a városi mendemondák és minden, ami előjön.

ALON: Az utóbbi időben ismét előkerült a szombathelyi panelprogram folytatásának a kérdése. Ha valakinek van gyakorlati tapasztalata ebben, akkor azok Önök. Mi is a helyzet most?

F. T.: Cégünk 2008-ban 1100 lakást újított fel, a korábbi években ugyanennyit, ami azt jelenti, körülbelül 2200 lakás felújításán dolgoztunk, és 8-10 ezer lakóval kerültünk kapcsolatba. Ami a mostani helyzetet illeti, tavasszal a közgyűlés megszavazta a panelprogram folytatását. A pályázatok beérkeztek az önkormányzathoz, majd továbbítva lettek a minisztériumhoz, ahol be is fogadták őket.

Fejes Tibor


A legutóbbi fejlemény az, hogy halvány kérdőjelek merültek fel a városi önrész körül.

Szeptemberben még viszonylagos béke volt, és a pályázatok leigazolt önrész támogatással mentek be. Aztán az új hangok most mást is mondanak, de szerintem kínos lenne visszamondani a dolgot, és amennyire én látom, nem is akarja ezt valóban senki visszamondani. Egyébként 2,2 milliárdos beruházásról lenne szó, ebből körülbelül 700 millió jutna a városra, 700 a lakókra és ugyanennyit adna hozzá az állam.

Az elmúlt három év során milyen tapasztalatok gyűltek össze?

Például hogy az idén az emberek már sokkal pozitívabban és jobban álltak hozzá a munkákhoz, mint az azt megelőző években. 2006-ban, a választások évében hihetetlenül felfokozott hangulatban volt mindenki, ráadásul ősszel kellett dolgoznunk. Nagyon nehéz volt az emberekkel kommunikálni. Ugyanakkor idén már köszönőlevelekkel is találkoztunk azokban a ládákban, melyek elvileg a hibalisták begyűjtésére szolgálnak. Az is igaz, az emberek időközben azt is megtanulták, hogy mi ez az egész, mivel kell, hogy járjon.

Fejes Tibor


Mekkora munka egy ilyen programot végigvinni?

A lakások számairól már beszéltem, de hogy érzékeltessem a volumeneket: idén 22 tömbházban dolgoztunk, ennek csak az állványmennyisége, amit körbecipeltünk a városon, 30 ezer négyzetméter. Az ehhez tartozó hőszigetelőanyag-mennyiség több tucat kamionnyi áru. Emellett elszállítjuk a kibontott ablakokat, az üveget veszélyes hulladékként kell kezelni, és még sokáig tudnám sorolni. Ez kicsit olyan, mint amikor a százméteres síkfutásnál nézőként megállapítjuk, hogy a versenyző milyen könnyedén lefutja a távot, csak éppen az nem látszik, hogy mögötte évek kemény munkája van. A panelfelújátás három hónapját is kemény felkészülési idő előzi meg.

Erről valóban nem sokat tudni.

Pedig lényeges. A fentieken kívül ide tartozik a logisztika, a referencia és maga a pályázatírás is. 2001. óta végzünk panelfelújításokat, és kis túlzással azt mondhatom, hogy amelyik pályázatot akarjuk, azt meg is nyerjük.

Ezek szerint a pályázatos munkák az erősségei az EU Comfortnak.

Tudatosan választottuk a közbeszerzési piacot, mondván, ezen a területen biztosabb lábakon áll a fizetési morál. Mára ez sajnos már nem teljesen igaz, de mi ebbe dolgoztuk be magunkat. Az ország szinte minden részén – Budapesten, Nagykanizsán, Székesfehérváron, Komáromban, Miskolcon, Egerben, Zalaegerszegen és sok helyen - végeztünk komoly közbeszerzési munkákat, panelfelújításokat, okmányirodát, orvosi rendelőt, iskolát és minden elképzelhetőt.

Azért kapott a cég kritikákat

Igen, és ami érdekes, főleg hazai pályán. Ismét érvényes a régi mondás, hogy nehéz otthon prófétának lenni. Ennek oka azért jórészt az is, hogy engem korábbi politikai múltam miatt itt sokan ismernek, és ennek bizony nemcsak előnyei vannak. Másrészt a hangos embereket mindig jobban hallani, bármilyen kevesen vannak. Gondoljunk a napjaink politikájára. Ha van egy lépcsőház, ahol 20 lakásból 19 elégedett és egy nem, és ha ez az utóbbi elég hangosan mondja a magáét, akkor mindenki erre az egyre figyel. És mi ebből már csak rosszul jöhetünk kis, mert minden magyarázkodásnak tűnik. Ugyanakkor a kivitelezés megkezdése előtt lakógyűléseket tartottunk, elmagyaráztuk, hogy mikor mit fogunk csinálni, és hogy ez mekkora kosszal jár. És ha valami probléma van, akkor kit kell hívni. Persze vannak olyanok, akik nem az illetékest, hanem a médiát hívják, és amikor kijön az újságíró, kiderül, hogy mi nem is halottunk a problémáról. Egyébként a felújítás sokkal nehezebb műfaj, mint mondjuk egy zöldmezős beruházás, mert belépünk az emberek privát szférájába. Ha valaki éjszakás műszakból hazaér reggel hétkor, és mi nyolckor nekiállunk tiplizni a falat, nehéz elvárni tőle, hogy lelkesedjen a panelfelújításért.

Fejes Tibor


Akkor most már beszéljük végig. Mi a leggyakoribb probléma?

Beszéljük. A legtöbb panasz akkor jön, amikor az épületek félkész állapotban vannak. Még fent sincs a külső szigetelő réteg, de már érkezik a reklamáció, hogy miért lóg ki a purhab, miért nincs párkány. Mi meg magyarázkodhatunk, hogy azért nincs párkány, mert még előtte be lesz állványozva az egész tömb. Összességében egyébként 2-3 százaléknál volt reklamáció, ami elenyésző egy ekkora munka esetében. Másrészt azt is kevesen tudják, hogy az önkormányzat két évig 5 százalékot blokkol a mi fizetésünkből, és ezt csak a garanciális javítások után fizetik ki. Szóval elemi érdekünk mindent jó csinálni, ha hiba van, azt kijavítani.

Mások - éppen a politikusi múltra célozva – azt kérdezik, hogy miért pont Önök kapták meg a közbeszerzési munkát itt Szombathelyen.

Erre nem nehéz válaszolni. A pályázat feltételeinek három cég felelt meg, ezek közül a legolcsóbb és a legjobb ajánlatot mi adtuk. Egyébként Magyarországon összesen 10-15 cég foglalkozik panelfelújításokkal.

Akkor gondolom a következő szombathelyi panelfelújításban is szeretnének részt venni.

Igen, mindenképpen. Ezek a munkák várhatóan valamikor tavasszal lesznek kiírva. Egyrészt megvannak a felhalmozott tapasztalataink, másrészt folyamatosan fejlődünk is. Időközben bevezettünk nagyon komoly, európai és nemzeti szabványoknak is megfelelő vállaltirányítási rendszert, melynek nagyon szigorú követelményei vannak mind a minőségre, mind pedig a környezetvédelemre vonatkozóan, amelyeknek folyamatosan meg kell felelnünk. Igyekszünk még tovább javítani a lakókkal való kommunikációt, készítettünk a szombathelyi tévével egy oktatófilmet, a gyűlések és a panaszláda mellett bevezetjük az elégedettségi mutatót is.

Fejes Tibor


Nyilván az ekkora volumenű munkák elvégzése magát a céget is alakítja.

Az EU Comfort éves árbevétele kétmilliárd forint körül mozog. Igyekszünk úgy mozogni, hogy ne legyünk kiszolgáltatva semmilyen külső körülményeknek, különös tekintettel az általunk vállalt határidőkre. Így aztán 10 ezer négyzetméter saját állványrendszerrel és saját szállítóeszközökkel rendelkezünk. Mi több, saját ablakgyárunk is van Hévízen, ami nem fedezi a teljes szükségletünket, de kiegyenlíti azokat a görbéket, amelyek a nagy gyárak szállítási gyakorlatát jellemzik.

A jelenlegi előrejelzések szerint az építőipart drámaian érinti majd a gazdasági válság. Mi várható a közbeszerzési piacon?

Úgy gondolom, a közbeszerzési munkákban mozgókat az állami beruházások jól átsegítik a recesszión. Az EU-s pénzek miatt például folyamatosan írják ki a pályázatokat. Ugyanakkor akik lakóparkokat, irodákat, üzletközpontokat építenek, azok komoly gondban lehetnek, és mivel gondban vannak, elindulhatnak a közbeszerzési piacok felé. Ez okozhat feszültségeket, de azt hiszem, a mi cégünk ezek felett átsiklik majd. Én optimista vagyok.
.